Ibrah Daripada Isra' dan Mikraj.
Isra' dan Mikraj adalah satu perjalanan yang dilalui oleh Rasulullah
saw. Isra bermaksud, perjalanan antara Mekah dan Baitul Maqdis di
Palestin. Mikraj pula ialah perjalanan antara Baitul Maqdis ke Sidratul
Muntaha. Tiada sesiapa yang mengetahui tarikh sebenar berlakunya Isra
dan Mikraj. Para 'ulama' sendiri berselisih pendapat tentang tarikh
sebenar berlakunya peristiwa agung itu (baca disini). Namun, mereka
sepakat bahawa peristiwa itu berlaku sebelum Hijrah Rasul ke Madinah
al-Munawwarah.
Terdapat beberapa perkara yang kita boleh
renungkan bersempena peristiwa ini. Disini, saya senaraikan empat.
Pertama, berkenaan dengan kehebatan Allah swt dengan kekuasaan-Nya dan
keagungan-Nya, Dia membenarkan hamba-Nya iaitu Rasul untuk datang
bertemu-Nya tanpa persiapan dan tanpa alatan yang canggih. Di zaman
tersebut, perjalanan ke Palestin sahaja mengambil masa berbulan-bulan.
Ini kan pula perjalanan ke langit. Ia adalah mustahil bagi masyarakat
ketika itu. Sedangkan di zaman yang serba canggih ini juga, Sheikh
Muzaffar, apabila dihantar oleh Kerajaan Malaysia, mengambil masa selama
setahun untuk persiapan menghadapi keadaan di atas sana. Duit
dihabiskan sebanyak jutaan ringgit. Namun, apa yang dilalui oleh Rasul,
seolah-olah ia adalah sebuah perjalanan harian. Begitu lah hebatnya
Allah yang membenarkan perjalanan ini. Buraq yang menjadi tunggangan
Rasul itu hebat, Penciptanya pasti lebih hebat. Itu lah Allah swt.
Kedua, peristiwa ini juga dijadikan sebagai ujian kepada umat Islam
ketika itu. Dengan kekurangan iman, dan dikelilingi oleh
pandangan-pandangan yang negatif daripada musuh-musuh Islam, ramai
dikalangan umat Islam yang murtad apabila mendengar tentang peristiwa
Isra' dan Mikraj itu. Tidak ramai yang tetap dengan iman dan mempercayai
peristiwa tersebut. Maka benarlah gelaran yang diberikan oleh
Rasulullah saw kepada Abu Bakr sebagai as-Siddiq (yang membenarkan)
apabila beliau memberikan respon yang sangat positif tentang peristiwa
ini apabila dikhabarkan kepadanya oleh golongan Musyrikin, "jika
Muhammad mengatakan bahawa dia pergi lebih jauh jua, aku pasti akan
percaya."
Ketiga, betapa besarnya perintah solat sehingga ia
perlu diterima oleh Rasulullah saw secara terus dan bukannya melalui
wahyu yang diturunkan melalui wasilah Jibril seperti biasa. Di hari ini,
betapa ramai di kalangan kita yang tidak mengendahkan solat. Bagaimana
umat Islam hendak berjaya apabila solat tidak diendahkan. Dalam azan,
adanya kalimah "hayya 'alassolah, hayya 'alal falah (marilah mengerjakan
solat, marilah menuju kejayaan)." Begitu juga dalam Surah al-Mukminun,
Allah swt berfirman, mafhumnya, "Berjayalah orang-orang Mukmin yang
dalam solat mereka, mereka khusyu'." Disebutkan oleh beberapa 'ulama,
antaranya Dr Zulkifli al-Bakri bahawa, sekurang-kurang khusyu' itu
adalah tahu perbuatan dalam solat yang sedang dilakukan pelakunya dan
pelakunya ingat dia sedang berada di rakaat yang keberapa.
Keempat, dalam perisitwa mikraj juga, baginda saw melalui perjalanan ke
Syurga dan Neraka. Di neraka, baginda dibawa melihat azab-azab yang
menimpa penduduk neraka, antaranya pemakan riba', pemakan harta anak
yatim dan penzina. Golongan penzina tersebut, diberi makan antara daging
yang busuk dan elok, namun mereka memilih daging yang busuk dan
ditinggalkan daging yang elok. Golongan wanita dari kalangan penzina
juga digantung payudara merekadi neraka. Na'uzubillah min zalik.
Banyak lagi ibrah atau faedah yang boleh kita dapat daripada peristiwa
ini. Bagi pelajar, baca lah buku-buku berkenaan dengan perisitwa ini.
Buku seperti Rahiq al-Makhtum dan buku-buku Fiqh as-Sirah adalah antara
buku yang baik untuk dibaca. Moga kita semua mengambil iktibar daripada
peristiwa yang agung ini. Selamat menambah iman. Wallahu'alam.
Ustaz Wan Ali Akbar.